Alleen nog dit


Wilt u nu afronden?
u overschrijdt uw tijd
ja, alleen nog even dit
heel kort dan
hoe ze die avond bij me kwam
in die andere stad waar ik doelloos leefde
hoe ze er alles voor over had
om bij me te komen die avond
die donkerblauwe avond
zachte regen in het gouden lamplicht
op het macadam van de straat
hoe we samen lagen
en liefde dat grote woord
waar ik geen ander voor vinden kan
in tijdloosheid ons omhelsde
sindsdien in tiktakkende onrust
verliet ik haar vaak
maar
en dat wou ik nog even zeggen
weggaan deed ik nooit meer bij haar
u heeft uw punt gemaakt

- Remco Campert
Uit: Een oud geluid. 2011.

Reacties


  1. "weggaan deed ik nooit meer bij haar"...




    "liefde is als het leven, enkel langer" schreef Emily Dickinson,
    ldvd dus ook...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maar het blijft mooi. Pijnlijk mooi.

      Verwijderen
    2. Zij is het allermooiste dat me in m’n leven overkomen is.
      Maar ook het allerpijnlijkste.
      En toch...,
      ik zou alles zo over doen. Onmiddelijk, zonder nadenken...


      Ik weet dat ze op een dag, ooit, terug even naast me
      zal komen zitten,
      dat niets gezegd zal hoeven,
      dat alles goed is zoals het is...

      Ik leef verder, ondertussen,
      leef wachtend,
      uitkijkend naar...

      Misschien leef ik dan maar half,
      - maar ik bén maar half!, hoe zou ik anders kunnen leven dan? -
      voor mij voelt het niet zo...
      Het uitkijken, het verlangen,
      vervult me.
      Ik ben verlangen...



      Verwijderen

Een reactie posten