Wij zijn evenwijdig...

Ik bots tegen een vrouw met een hoofd-
doek. Ze zegt mijn hoofd is ingewikkeld.
'Doe hem af en je bent ontwikkeld' zegt
een man die zich tussen ons opdringt. Hij
heeft een schaduwbaardje van twee da-
gen en monkelt in zijn vuist _

(...)
Een vrouw tikt mij op de schouder, er zit
een hermelijn verwerkt in haar kraag. 'Je
bent aan het lekken' fluistert ze luid ter-
wijl ze het kopje van het beest krabt. Ik
kijk om maar zie geen druppels, geen
enkel spoor. 'Je gelooft mij niet' zegt de
vrouw 'maar je bent echt iets aan het
verliezen'. Ik kijk tussen mijn benen. De
vrouw zet een tupperware bakje neer.
'Blijf zo maar even staan' en de hermelijn
zegt haar na _

Iets verderop staat nog iemand wijdbeens
met een tupperware bakje tussen de be-
nen. Hij schreeuwt 'kijk ons hier wach-
ten op wat we aan het verliezen zijn' _

(...)
Er komt een vrouw naar mij toe. Ze zegt
'wij zijn evenwijdig, raken elkaar in het
oneindige, laten we rennen'. En we ren-
nen. Met onze armen zwaaien wij een
maat die bij ons past _


- Maud Vanhauwaert

Maud stelde gisteren haar tweede gedichtenbundel voor, 'Wij zijn evenwijdig',
op het Eilandfestival te Antwerpen. Een straffe madam met een groot hart voor taal.


Reacties