Doorsnede van 1 ogenblik

Ik ben hengelaar en word wat ouder, vóór mijn ogen
Ontgaat me in gras en bladeren en lucht de fijne
Draad waarmee men kleine voorn verschalkt, nerveus
Breek ik de draad ik hoor hem knappen ik hoor
Het niet bestaande knappen ik bedoel, zo stil
Knapt het leven van mens en dier en plant.

Daaraan denken doen we zelden. Dat is goed.
Ik streel haar lieve knieën, ik lik het zachte
Harde doorntje in haar roze ziel; ik bezoek
Mijn oom die ligt te sterven in zijn ijzig bed.
Hij heet een diepgelovig man te zijn zodat hij
Vasthoudt aan mijn hand en aan de medicijnen.
Ik spreek hem over 't gele graan daarbuiten
En hoe de warme wind het doet bewegen,
Een wijze menigte; ik glijd met mijn boot
Over 't geheime water en ziet, een fuut
Duikt naar vis en haar schreeuwend jong
Vliegt en rent over 't klaterend water
En slokt de vis naar binnen ongelooflijk
Wat zo'n vogel op een dag verteerd;
In een hoekje van de wereld met mijn domme handen
Zit ik aan een heel fijn vers te prutsen
Met al 't geduld van iemand die niet doodgaan kan.

- Ben Cami

Reacties