Kabbelen aan het plafond

Als de zweetdruppeltjes
oplichten aan je voorhoofd
en de zon ze met haar licht
doet kabbelen aan het plafond
als je met je tong je lippen benat
zoals een zee de avondzon smelt
als je knippert en tranen als beken
langs dalen en duinen trekken naar de zee,
oh! Ik wil met ze mee!
Als je golvend bruine haar brullend krult
en langs je fonkelend aangezicht zal vloeien ...

Dan wil ik als een meeuw
langs je wimpers strijken
dagenlang trippelen over je dijken.

Ik wil in je roeren
ik wil in je zwemmen
ik wil in je roeren
ik wil IN je duiken
en in je uiteenvallen
als een blokje bouillon.

Dan langzaam in je bezinken.
Maar veel liever nog dan DAT
zou ik bij de maan
haar bleke licht
werkelijk snoeihard
een kiezel in je gezicht werpen.

Zodat IETS
van wat jou
zo heeft gemaakt
wellicht ook mij bespat.

- Alwin Pieks